Forskellen på at vælge den rigtige slags emballage i modsætning til den forkerte er enorm. Vælger man en forkert emballage, kan man både miste tid og penge, og det kan i de værste tilfælde resultere i, at produktet bliver beskadiget eller ødelagt, hvor man bliver nødt til at erstatte varen. Derfor er det en god ide at bruge den rigtige emballage i første omgang, og derudover kan man gøre flere ting for at gøre sin pakningsproces mere effektiv.
Vi vil her komme ind på nogle tips og tricks, for hvordan man kan minimere sine omkostninger samtidig med, at man kan spare tid på pakningsprocessen og sørge for, at produktet er beskyttet under forsendelsen.
1. Den rigtige emballage er uundværlig
Man skal sørge for at vælge emballage, som der passer til produkterne, hvor der ikke må være for meget ekstra plads rundt om produkterne. Er der meget plads rundt om produkterne, skal man bruge flere penge på bobleplast for at sikre, at produkterne ikke rykker sig under forsendelsen.
Derudover så kan man komme til at betale for at fragte luft og tom plads ud til kunden, da mange fragtfirmaer bestemmer prisen på forsendelsen baseret på størrelse, volumen og vægt.
Du kan med fordel teste flere forskellige størrelser og typer af emballage af for at finde den, der passer bedst til produkterne, du ønsker at sende.
2. Gør pakke rutinerne i virksomheden standardiseret
For at man kan blive mere effektiv og hurtigere til at pakke produkterne, kan man med fordel lave lister, hvor der står, hvordan pakkerne bedst pakkes. Listerne kan beskrive hele pakningsprocessen i detaljer eller kun de enkelte trin, alt efter hvad man ønsker og har brug for.
3. Layoutet for dit lager
For at gøre pakningsprocessen endnu mere effektiv kan du lave om på dit lager, så de produkter I ofte sender står tættest på området, hvor I pakker. Derved er der kortest vej til produkterne, og I sparer derved tid på at hente dem. Er der nogle produkter, som ofte bliver solgt sammen, kan de med fordel være tæt på hinanden.
Man kan også pakke nogle af de populære varer ned i forvejen, og så når der kommer en ordre, som omhandler de varer, er de næsten allerede klar til at blive sendt afsted. Derudover så sørg for at have tydelige skilte på hver hylde og række, så sparer man tid på at skulle gå rundt og lede efter produkterne.
4. Lav et dedikeret område til pakning
Det kan være en fordel at lave et område kun til pakning. Derved går man ikke i vejen for andre, og så kan man have alle hjælpemidlerne samlet et sted. Her er det også en god ide at have sine forsendelsesæsker ved hånden. Det er også en god ide at have et lager af forsendelsesæskerne på lageret. Billige forsendelsesæsker kan man f.eks. finde hos virksomheden Hertels. Forsendelsesæsker sikrer, at produkterne kommer sikkert frem til kunden. Æskerne er robuste, og de kommer i mange forskellige størrelser. Æskerne er lette at bruge og optager næsten ingen plads på lageret. Æskerne er derudover af god kvalitet.
5. Gør dig klar til de travle perioder på året
Nogle gange kan det godt komme bag på en, at højtiderne lige pludselig står for døren. For at undgå dette kan det være en god ide at forberede sig på de travle perioder på året. Derved kan man sørge for at have nok produkter, materialer og redskaber hjemme til at kunne følge med ordrerne.
6. Sørg for de rigtige oplysninger på dine pakkelabels
Sørg for, at oplysningerne på kunderne er korrekte. Ellers giver det både en dårlig kundeoplevelse for kunden, men man skal bruge længere tid på at få leveret produktet til kunden. Man kan mindske risikoen for forkerte oplysninger ved at validere oplysningerne på kunderne.
Det kan altid betale sig at gå sine processer efter i sømmene, og man kan næsten altid blive ved med at effektivisere processerne. Det hjælper både medarbejderne, men også kunderne. Og der kan være meget tid at spare, som i sidste ende betyder, at man også sparer penge i det lange løb.